Followers

Thursday, January 12, 2012

Customer Service @ K.Trg


Assalamualaikum..

hari ni rasa nak berkongsi sedikit pengalaman.
jenjalan ngan mak..mak nk g beli kain pasang..
pastu singgah la kedai baju@ butik..tapi sempoi jela..
biasa la kedai area kuala terengganu  ni..
kalu kedai vogue pun bukan ade yg nk masuk..huhu*kalu harga mhl la..
ni kedai bese jer..sekali tgk owner dia, foreigner...tp fasih ckp melayu..
misti dah lama dia manetap kat sini...*buat duit la...
sebenarnya masuk kedai tu bukan nak beli ape2 pun..
just nk tengok2..survey2 market area kuala terengganu ni..
yela...xmo compare kt KL nun..brg2 bleh dpt yg murah kan..
dah balik ke trg ni..mmg kena hidup cara sini la..beli brg kt sini..
**kena terima hakikat!!

tapi kan...sangat suka ngan layanan uncle nih..even though dah btau juz nk tgk2..tapi dia tetap explain tentang barang yg dia jual..siap tunjuk lagi kegunaan mcm mane..
then bleh suggest itu dan ini...
ni la baru betul customer service!! i likeee!! pasti akan pegi lagi..baju2 kat situ nmpk up to date..handbag pun nmpk ade class..affordable...

sebelum ni ade jugak masuk kedai org melayu..dekat2 ngan area rumah jer..
kedai lawa...baju2 pun ok..tp sayangnye..
salesgirl@ owner..langsung xreti nk greet customer..
nak tunjuk itu ini...dia biar aje customer@ambe  ni pusing kt dlm kedai dia tu..
saya pun pusing2 la dalam kedai tu..bertanya jugak sikit2..tp tula..xde nak ramahkan mulut tu..
bercerita apa2 tentang baju2 dalam kedai dia..sayang ooo...bila nk cuba pun dia biar jela..cuba jela baju tu..
so boring...saya bleh confirm org yg masuk situ susah nk beli barang oo...tapi xtau la kot org len jenis amek n bayar..
*lau org sini pkai konsep cash & carry...senang nye hidup...maju bisnes..hehe..
kalau la akak tu ringan mulut bercerita..maybe saya tak beli hari ni..tp esk @ lusa..bila saya perlukan busana yg cantik..misti saya akan pergi beli..tak mustahil jugak..saya akan suggest pada kawan2 atau sedara mara kan????

lagi satu pengalaman, 
masuk ke kedai milik Chinese..jual brg2 stainless steel..
just nak survey oven sebenarnye..
bertanya harga apa sume...uncle tuh dgn senang hatinya bercerita macam2..setiap benda yg saya pegang..dia akan btau kegunaannya..drp tak tahu langsung..dah tahu..rupa2 ada macam2 benda yang saya tak tahu..
uncle tu pun btau..machine yg ada tu sgt susah utk jual kat sini..market k.trg slow..org2 kt sini bukan peniaga tegar..

sangat2 berbeza kan layanan orang melayu dgn bangsa lain??
saya bukan nk burukkan org kita..saya pun melayu..
bukan xde yang bagi layanan elok..tp kebanyakkan nyer...

kuala terengganu ni kecik aje..
walaupun nama bandaraya..
tapi hakikatnye...
xde apa kot?? atau saya yang belum explore habis lagi???

secara peribadi..
anak2 negeri trg ni yg bekerja kt sini..harus diberi pendedahan luar..
cuba try kije kt luar..berbeza jauh layanannya..
apa yang saya perhatikan..diorg sangat selesa kije macam tu..
asal dapat gaji sudah..yang lain2..takde diorang nk amek tahu..
*customer service failed.

i'm wondering...bila la agaknye keadaan ni akan berubah...

off topic sket eh..
semalam kawan saya cakap..bgnn baru siap kt area pos laju, satu lot 3 tgkt RM1.2M
WoWW..mahal giler..:p ehh?? mahal ke tak mahal?? dulu penah kije company ejen hartanah..
so boleh agak la..
orang2 terengganu ni kaya2 la...misti la bole beli..:p
sewa kedai pun ground floor harga dah brape...
sape2 yang nk bukak kedai tu..make sure ada modal 3 bulan ye..
pastu lau buat loan tu..agak2 lepas ke nk byr balik modal dlm masa 3 bulan??
rasa2 bisnes kalu dlm masa 3 bulan kt area k.trg ni bleh ke???
lau saya la..saya tak mampu ooo..**duit xdak lagi** kui3..

camne eh..org kaya makin kaya..
orang miskin makin miskin...
yela...harga barang makin mahal..gaji kat sini bape je??
dapat pun lepas2 makan kot?tapi tak tau la kot org2 kt sini dapat duit dari langit...
huhu...

**dalam hati...bila nak kaya nih...ada tak dato' 2 yang nk sponsor saya??**haru betul**
oke..abaikan je...^_^

dah panjang and merapu-rapu je kan??
**berkenaan perkara kat atas tu..pandangan peribadi..mngkin saya belum betul2 mendalami isi alam di kuala terengganu..
dan saya pasti akan meneliti setiap masa selepas ni...saya bangga jadi orang terengganu!!

lots of LoVe....
Mila
120112 @ k.trg

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...